ממתקים

אני לא יודעת מה אתכם אבל בפורים הבית שלנו הפך לחנות ממתקים: כמות משלוחי המנות שקיבלנו מבית הספר, מהגן, מסבא וסבתא, מהשכנים וממי לא… כל-כך הרבה ממתקים שהבית שלנו הרגיש כמו הבית של עמי ותמי- ואני נאלצתי להיות בתפקיד המכשפה ולנסות להשגיח שלא מגזימים.
והנה- פורים סוף סוף נגמר, ועכשיו- איך מחזירים את הבית לשגרה בריאה של ממתק אחד ליום או קינוח אחרי הארוחה? איך חושפים את הילדים למגוון רחב יותר של מאכלים וטעמים? ובכלל- איך מכוונים את הילדים לאוכל בריא מתוך בחירה ולא כ”עונש”? והכי חשוב- איך מקנים להם הרגלי אכילה נכונה ובריאה לחיים? גם כאן- ניתן להיעזר במודל פעימ”ה:
פרופורציה- צריך לזכור שגם אם הילדים קצת מגזימים- מדובר בחג אחד וגם הוא נגמר, ובכלל- בחגים ובסופי שבוע מותר קצת יותר “לשחרר”, ולתת לילדים ליהנות מיותר מתוקים באופן מודע ומבוקר. מצד שני, צריך גם לשחרר את עצמנו מייסורי המצפון: זה שאני לא מרשה לילדים ממתקים וסוכרים ללא הגבלה, לא הופך אותי לאימא רעה- גם אם הם שולפים את נשק יום הדין של רגשות האשם: “את אף פעם לא מרשה לי!”. וזכרו: מידתיות היא שם המשחק, וקיצוניות תשיג תוצאה הפוכה: למשל אם אאסור על ילדי לאכול ממתקים בבית באופן מוחלט- אז כשהם יגיעו למסיבת יום הולדת הם לא יזוזו משולחן הממתקים…
עקביות- אני לא יכולה לומר לילד שלי כמה ירקות הם טעימים ובריאים, ובארוחת הערב להתיישב ליד הפיצה ולא להעיף אפילו מבט חטוף בברוקולי שעל השולחן. אני גם לא אספר לו סיפורי זוועה על כמה שסוכריות גומי זה רעל- בזמן שבכך יום הולדת הוא רואה אותי מתמלאת ברעל בעצמי… אם הילדים יראו אותנו מתייחסים למזון בצורה נכונה ובריאה באופן עקבי, הם יחקו אותנו. וכך גם לגבי יוצאים מן הכלל: אם הילד ידע שאצל סבא וסבתא תמיד מותר קצת יותר ממתקים מאשר בבית, הוא לא יתבלבל ולא יקשה עלינו בבית עם משפטים כמו: “אפשר רק עוד אחד אחרון?” ו”אבל אתמול הרשית לי”…
ישימות- כדי להקל על עצמנו, חשוב להפוך את האכילה הבריאה לישימה יותר: להחזיק בבית מזונות בריאים ולהפחית במזונות עתירי שומן וסוכר, להחליט איזה ממתקים נכנסים הביתה ואיזה לא, ולשתף את הילדים בתהליך: בישול משותף של הארוחות יכול לעזור ולעודד אותם לאכול ולטעום דברים חדשים ובריאים. כדאי לגייס לעניין גם יצירתיות: למשל להכין יחד פרצופים מירקות, סלט פירות, מנות מעוצבות ולכו תדעו- בסוף הם ינסו גם קולורבי… אפשר גם לנסות ללמד את הילדים לבחור נכון באמצעות משחק פשוט: מכינים מלאי של אוכל, ומציבים שתי קעריות אליהם הילדים צריכים למיין מה בריא ומה מזיק. (רק תשתדלו לא לחסל לבד את קערת ה”מזיקים” אחרי שהקטנים הולכים לישון!)
מידע – כדי לאגור מידע מוסמך התייעצנו עם לי זילברשטיין, תזונאית ומאמנת לאורח חיים בריא, ששיתפה עוד כמה טיפים משלה על שינוי גישה תזונאית:
*שלבו מתוקים בתפריט על מנת לא לגרום להם להיות נחשקים יותר. אפשר להציע כל יום חטיף או פרי ולתת להם את זכות הבחירה: כדור גלידה עם פירורי מקופלת או סלט פירות בקערה מושכת. גם באכילת ממתקים ילדים יפסיקו כאשר ירגישו שבעים..
*נסו לשלב ולהציע את כל אבות המזון ולגוון כמה שיותר, תנו לילדים לעשות את הבחירה ונסו לא להתערב או להכריח אותם לטעום בכדי לא להפוך את האכילה לריב על עצמאות ובחינת הגבולות. הסקרנות כבר תגרום להם לרצות להתנסות.
*חשוב להעביר להם את הידע על מאכלים בריאים ומאכלים פחות בריאים הגורמים לנזקים לגוף, לשיניים ולבריאות. הסבירו על מאכלים טובים לגוף העשירים בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרליים.
* כדאי להתמקד בפעילות גופנית מהנה לכל המשפחה ופחות בילויים מול מסכים. אפשר לקנות מתנות כמו- טרמפולינה, אופניים, או רולר בליידס המעודדים פעילות.
ותמיד אפשר לאמץ כלב- גם חבר וגם גורם ליציאה מהבית לפחות פעמיים ביום ותורם לחיזוק מערכת החיסון.
התבוננות- כרגיל, הסתכלו על ואל הילד: מה הוא אוהב או פחות אוהב לאכול, באיזה שעות הוא מבקש משהו מתוק? מתי הוא אוכל כתוצאה מרעב ומתי משעמום? האם התפריט שלו מספיק מגוון והוא מקבל את כל מה שהגוף שלו זקוק לו? ניתן וכדאי לדבר עם אנשי החינוך בחייו עם הגננת, המורה או המדריכה בצהרון, בכדי להבין אם הוא אוכל אחרת מחוץ לבית ולנסות להבין למה. באותה הזדמנות כדאי גם להתבונן על עצמנו ועל הרגלי האכילה והגישה התזונאית בבית שלנו. הקפידו על ארוחה אחת משותפת עם שיחה משפחתית. זה יעזור להפוך את הארוחה הבריאה לחוויה משפחתית חיובית.
גלילה למעלה